E-commerce nog altijd in de lift

Logistiekprofs op 14 maart 2019 | 1 minuut leestijd

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 13,1 miljard euro aan producten online besteld. Het online omzetaandeel in de detailhandel bedraagt nu 9,6 procent, een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org. De cijfers laten zien dat 96 procent van de Nederlanders (15+) het afgelopen jaar online een aankoop deed. Dat is een stijging van 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. 

“Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org over de cijfers. 

De hardste stijger in online is de productcategorie Food/Near Food. Daar werd 24 procent meer online besteed dan een jaar eerder. De groei in deze categorie vlakt wel af. In 2017 was er nog sprake van een groei van 35 procent. 

Gerelateerde artikelen