Dienstverlener denkt duurder uit te zijn door minimumloon Duitsland

Logistiekprofs op 9 december 2014 | 2 minuten leestijd

Logistiek dienstverleners verwachten duurder uit te zijn wanneer Duitsland het minimumloon invoert. Dat blijkt uit een enquête van de Verkehrsrundschau onder Duitse verladers en vervoerders. 43 procent van de logistiek dienstverleners verwacht een kostenstijging van ten hoogste 3 procent. Daar gaat een derde van de verladers ook van uit. Slechts een klein percentage denkt dat de kostenstijging hoger zal zijn dan 3 procent.

Administratieve rompslomp
Duitsland wil een minimumloon van 8,5 euro invoeren. Dit brengt voor vervoerende en verladende ondernemingen ook een extra administratieve last mee. Verladers moeten er namelijk op gaan letten of vervoerders het minimumloon betalen en of hun onderaannemers dat ook doen, zeker wanneer zij gebruik maken van buitenlandse chauffeurs. Van de ondervraagde dienstverleners verwacht 34 procent meer administratieve rompslomp. 28 procent denkt dat er hierdoor meer zaken voor de arbeidsrechter komen. Een meerderheid van de verladers en vervoerders in Duitsland verwacht dat het per 1 januari aanstaande in te voeren minimumloon in dat land gevolgen krijgt voor de logistieke kosten.

Gevolgen Nederland
Ook voor Nederlandse vervoerders heeft het minimumloon gevolgen. Zij moeten bij de douane in Duitsland namelijk aan kunnen tonen dat ze chauffeurs het minimumloon betalen. Bovendien heeft een buitenlands bedrijf in Duitsland een wettelijke vertegenwoordiger nodig. Deze vertegenwoordiger moet na het transport twee jaar lang de documenten bewaren die aantonen dat het bedrijf het minimumloon betaalt. 

Redactie LogistiekProfs