Consument wil extra betalen voor duurzame bezorging

Logistiekprofs op 21 januari 2020 | 3 minuten leestijd

Meer dan 40 procent van de online shoppers is bereid extra te betalen voor thuisbezorging als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces. Deze groep consumenten wil hier gemiddeld 7,60 euro extra voor betalen. 

Dat blijkt uit onderzoek onder 1.032 Nederlandse consumenten, uitgevoerd in opdracht van softwareaanbieder Descartes. Ook op het gebied van van levertijd zijn consumenten bereid concessies te doen. Bijna driekwart (71 procent) van de online shoppers vindt het niet erg om langer te wachten op een pakket, als ze daarmee kiezen voor een duurzamere bezorging. Gemiddeld mag het bezorgproces vier dagen langer duren.

“Duurzaamheid is ook binnen de logistiek urgent”, reageert Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Veel leveranciers en producenten denken bij het verduurzamen van hun logistieke proces direct aan grote investeringen. Uit de resultaten blijkt nu dat de consument best bereid is om hieraan bij te dragen door meer te betalen en flexibeler te zijn als het gaat om levertijd. Sterker nog, de impact van hun bestelling op het milieu beïnvloedt zelfs de keuzes die klanten maken.”

Ruim de helft (52 procent) van de respondenten zou namelijk kiezen voor een alternatief product als ze zien dat het leveringsproces grote impact heeft op het milieu. Twee op de drie (62 procent) vindt dat producenten en winkels meer inzicht moeten geven in waar producten of onderdelen van producten vandaan komen, zodat ze kunnen inschatten wat de impact van hun keuze is op moeder natuur.  Van Roekel adviseert: “Laat online shoppers bijvoorbeeld kiezen tussen een duurzame bezorging en een standaard bezorging. Bij de eerste optie staan er meerdere leveringen in dezelfde buurt gepland, waardoor de impact op het milieu lager is en de bezorging goedkoper. Uit het onderzoek blijkt dat de consument er klaar voor is, nu de webwinkeliers nog.”

Gerelateerde artikelen