ABN AMRO, Samsung SDS en Havenbedrijf Rotterdam passen blockchain toe op containerlogistiek

Logistiekprofs op 22 oktober 2018 | 3 minuten leestijd

ABN Amro, het Havenbedrijf Rotterdam en Samsung SDS slaan de handen ineen voor een pilot met blockchaintechnologie. De partijen mikken met de pilot op meer transparantie en efficiëntie in de logistieke keten. 

De ontwikkeling van de pilot is belegd bij het door het Havenbedrijf Rotterdam opgezette BlockLab. “Op dit moment zijn de betalingen, administratie en het fysieke vervoer van containers nog vrijwel volstrekt gescheiden circuits”, licht Paul Smits, chief financial officer Havenbedrijf Rotterdam toe. “Dat leidt tot oponthoud en inefficiëntie omdat er veel partijen betrokken zijn en alles via papieren documenten gaat. Bij een containertransport van China naar Rotterdam zijn bijvoorbeeld nu gemiddeld 28 partijen betrokken. Het transporteren, volgen en financieren van goederen en diensten moet even makkelijk worden als het online bestellen van een boek.” 

Verladersperspectief

In de pilot gaan de bedrijven al die stromen integreren: van workflow management in combinatie met track & trace tot aan de  digitalisering van papieren documenten zoals de vervoersbrief en de financiering van de verhandelde goederen of diensten. Daphne de Kluis, CEO Commercial Banking van ABN AMRO: “Het uiteindelijke doel is te komen tot een open, onafhankelijk en wereldwijd platform dat uitgaat van het verladersperspectief. Hierdoor worden logistieke ketens transparanter, efficiënter en kunnen op termijn miljoenen euro’s worden bespaard.”

Lees ook: 7 vragen over blockchain in de logistiek

Primeur: blockchains die samen opereren

Om dit te creëren gaan de bedrijven uit van blockchain technologie. De technologie biedt aan alle partijen in een logistieke keten de mogelijkheid om, door middel van gevalideerde data en zonder centra leiding, de activiteiten te laten coördineren. “Extra bijzonder aan het project is dat we voor het eerst in de overigens nog korte geschiedenis van deze technologie, verschillende blockchains met elkaar laten opereren. Dat gebeurt via een overkoepelende ‘notary’ die de volledig losstaande blockchains in Korea en Nederland met elkaar verbindt”, legt Sanghun Lee, President van Samsung SDS EU/CIS uit.  

Pilot

De pilot betreft multi-modaal transport van een container van een fabriek in Azië naar een locatie in Nederland. In eerste instantie wordt de pilot door de drie partijen uitgevoerd, maar staat het samenwerkingsverband daarna open voor andere partijen om aan te sluiten. De pilot start in januari volgend jaar en de resultaten zullen in februari 2019 bekend worden gemaakt.

Gerelateerde artikelen