87 miljoen euro voor groene transportoplossingen

Logistiekprofs op 31 december 2019 | 3 minuten leestijd

Het kabinet, het bedrijfsleven en de Europese Unie investeren gezamenlijk 87 miljoen euro in transportprojecten die beter zijn voor het klimaat. Het gaat om 43 projecten, voornamelijk gericht op laadinfrastructuur en machines en voertuigen die draaien op waterstof of batterijen.

Een subsidiebedrag van 34,5 miljoen euro is afkomstig van het kabinet, maakte Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maandag bekend. De regeling, genaamd Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-Transport), helpt innovaties die levensvatbaar zijn sneller van de grond te komen. Betrokken bedrijven en de Europese Unie investeren daarbovenop respectievelijk 47 miljoen en 5,9 miljoen euro. 

Van het totale bedrag gaat ongeveer de helft naar batterij-elektrische innovaties. Iets minder dan de helft gaat naar waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstoffen. Ook komen er zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld, Nieuwegein en Den Helder.

Een onafhankelijke commissie toetst alle aanvragen en beoordeelt welke projecten het best in elkaar zitten en het meest bijdragen aan het klimaat. Omdat er veel goede projecten zijn ingediend, besloot Van Veldhoven het subsidiebudget dit jaar nog met 5 miljoen euro te verhogen.

Condor en Holthausen

Een van de geselecteerde projecten is van transportbedrijf Condor uit Rotterdam, dat gespecialiseerd is zeer zwaar en groot transport. Condor zet de subsidie in voor het ombouwen van een zeer zware kraanwagen en een net zo zware oplegger om stenen te vervoeren.

Eigenaar Rokus Vlot: “Voor deze zware kraanwagens is nog geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om die elektrisch te maken. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen.” Bijzonder aan het project is dat er mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De omgebouwde wagens komen in 2020 op de weg.

Een ander project komt van het Groningse bedrijf Holthausen. Zij gaan veegwagens voor op straat ombouwen, zodat ze op waterstof kunnen rijden. In 2020 rijden de eerste waterstofveegwagens rond in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen.

Klimaatakkoord in uitvoering

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. Afspraken in het klimaatakkoord moeten de uitstoot doen terugdringen. 

Gerelateerde artikelen