4 trends (en hypes) in supply chain management

Logistiekprofs op 11 oktober 2018 | 5 minuten leestijd

Blockchain, Big Data, Integrated Business Planning, Internet of Things: de supply chain trends vliegen ons om de oren. Welke trends beheersen op dit moment de markt? En welke thema’s kunnen we afdoen als hypes? Martijn Lofvers, Trendwatcher en CEO van Supply Chain Media, geeft duiding in aanloop naar vakbeurs ICT & Logistiek.

Trends

Internet of Things (IoT)

Omdat de kosten van sensoren drastisch zijn verlaagd, wordt IoT momenteel op steeds grotere schaal toegepast, constateert Lofvers. “Door de hele keten heen worden meer en meer sensoren geplaatst en gekoppeld aan een bovenliggend systeem. Je kunt goederen volgen, de temperatuur van goederen meten, zien of containers open zijn geweest, enzovoorts.”

Toch is het voor bedrijven niet altijd makkelijk om in IoT te stappen. “Managers hebben moeite met het meten van de ROI. Je moet goed weten wat je wilt meten en waarom. Waar zit de pijn in de keten? Wat levert het je op om die informatie te hebben? Pas dan heeft het structureel zin.”

Sales & Operations Planning (S&OP)

Volgens de supply chain-trendwatcher wordt ook S&OP momenteel bij veel bedrijven geïmplementeerd.Eerder dit jaar organiseerden we met Supply Chain Media een trenddiner voor supply chain professionals. De centrale vraag die avond: wat zijn trends en wat zijn hypes? Wat daarin absoluut als een trend naar voren kwam is S&OP. Veel bedrijven stemmen maandelijks gestructureerd hun productie en logistiek met de verkoopafdeling af.”

Daar komt volgens Lofvers ook een hype bij kijken, namelijk Integrated Business Planning (IBP). “Dat is de meest volwassen fase van S&OP, waarin alles wordt vertaald naar euro’s en afgezet tegen de jaarbudgetten. Er wordt naar marges en winst gekeken, in plaats van naar volumes en kosten. In die fase zitten nog maar enkele bedrijven, al roepen ze allemaal dat ze met IBP bezig zijn. Als je doorvraagt blijkt dat ze op hun financiële afdeling nog hun eigen cijfers gebruiken en niet volledig die van het IBP-proces.”

Bedrijfsstrategie

Bedrijven die succesvol willen zijn moeten een strategie kiezen. Uit eerder onderzoek van McKinsey blijkt echter dat slechts 1 op de 3 bedrijven een competitieve bedrijfsstrategie heeft waarmee ze de concurrentie kunnen verslaan. “Bedrijven willen vaak van alles zijn. Je kunt geen Apple (Product Leadership), Walmart (Operational Excellence) en Cisco (Customer Initimacy) tegelijkertijd zijn. Geen keuze maken, betekent geen strategie hebben. Veel bedrijven komen nu tot dat inzicht. Dat kun je dus een trend noemen.”

Bij een bepaalde bedrijfsstrategie hoort een bepaalde supply chain. “Op ICT & Logistiek geef ik een seminar over zes supply chain types die je aan je strategie kunt koppelen. Ga je bijvoorbeeld voor Product Leadership? Dan moet je supply chain snel en flexibel zijn. Bij Operational Excellence heb je een geplande stroom met zo min mogelijk een piek en moet je hoge kosten ten alle tijden zien te voorkomen.”

War on talent

Lofvers ziet het tekort aan personeel als een groot thema, omdat het alle andere thema’s raakt. “Er is een schreeuwend tekort aan demand planners, programmeurs, maar ook aan supply chain managers. Repetitieve taken kunnen geautomatiseerd worden, waardoor bedrijven minder handjes nodig hebben. Maar wie gaat die taken automatiseren? Daarvoor is IT-talent nodig en laten we daar nou juist een gebrek aan hebben.”

Een oplossing is het aanboren van nieuw talent. De grootste pool van onvoldoende aangeboord talent? Vrouwen, meent Lofvers. “Ze zijn er wel, maar ze komen er vaak niet tussen in een mannenwereld. Mijn advies voor hen is: stort je op innovaties als supply chain. Wanneer je hier als vrouw verstand hebt, dan wil de directie altijd wel luisteren en val je snel op.”

Hypes: Big data en Blockchain

Er zijn ook hypes: technologieën die op dit moment te veel aandacht krijgen voor de mogelijkheden die ze bieden. Lofvers: “Big data is zo’n hype. Veel bedrijven kunnen nog niet eens overweg met interne gestructureerde data van een ERP of WMS, oftewel small data. Big data bevat ook externe ongestructureerde data, zoals van social media. Mijn advies is daarom: leer eerst lopen voordat je gaat rennen.”

“Dan is er nog Blockchain, de hype aller hypes. Er zijn tot nu toe alleen nog pilots mee gedaan, van beperkte omvang. De naam ‘blockchain’ doet vermoeden dat er een hele chain aan gekoppeld is, maar in de geslaagde pilots zijn nog maar deelprocessen die worden verbeterd.”

Supply Chain Arena

Tijdens de aankomende editie van ICT & Logistiek wordt er extra aandacht besteed aan supply chain management in de zogenoemde Supply Chain Arena, georganiseerd door BLMC, Solventure en Supply Chain Media. Lofvers: “Bezoekers kunnen twee dagen lang kennissessies en workshops volgen bij allerlei supply chain experts. We bieden een programma voor beginners en voor gevorderden. Sommige bedrijven zitten in de beginfase, anderen zijn het basisniveau al ver voorbij. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om het programma te differentiëren.”

Persoonlijk advies krijgen bezoekers tijdens de speed consults. Bedrijven met een specifieke vraag kunnen voorafgaand aan de beurs een gratis consult van tien minuten aanvragen. “Zo hopen we voor bezoekers de drempel te verlagen om advies te vragen. De experts geven niet alleen advies, maar kunnen je bijvoorbeeld ook koppelen aan bedrijven die hetzelfde hebben meegemaakt. Ik heb daar hele hoge verwachtingen van.”

Meer informatie over de Suppy Chain Arena en het programma vind je op de website van ICT & Logistiek.

Gerelateerde artikelen