Veerkracht in de supply chain dankzij systeemdenken

​ premankur roy paladhi op 14 mei 2020 | 4 minuten leestijd

Om het hoofd te bieden aan de COVID-19-pandemie hebben retailers een allesomvattende supply chain-strategie nodig met een flexibele en stevige digitale basis. Zo anticiperen zij op storingen en krijgen zij proactieve aanbevelingen vanuit het systeem om te voldoen aan de constante veranderingen in vraag en aanbod.

Vanwege de toenemende wereldwijde onderlinge afhankelijkheid, worden de huidige supply chains steeds meer fluctuerend, onzekerder en complexer. Supply chain-marktleiders geven zelfs aan dat ongeveer een derde van de goederen die bedrijven aan consumenten verkopen minstens één internationale grens passeert.

Door systeemdenken toe te passen, kan de supply chain als een geheel worden beschouwd. Het uitzoomen op de supply chain zorgt voor een allesomvattend, holistischer beeld. Dit in tegenstelling tot traditionele benaderingen waarbij afzonderlijke delen van een toeleveringsketen worden bekeken en individueel worden beheerd. Systeemdenken levert een beeld van het gedrag van de supply chain over een bepaalde periode – en als onderdeel van een breder netwerk.

Deze benadering betekent dat organisaties data over een tijdreeks moeten verzamelen en deze input moeten gebruiken om zo de fluctueringen van de toeleveringsketen te voorspellen. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van de buffervoorraad ten opzichte van de dervingcijfers over vele maanden in plaats van over een korte periode. Systeemdenken kan worden gebruikt om de key performance indicators (KPI’s) van de bedrijfsbrede supply chain te heroverwegen. Wanneer die keten niet goed wordt beheerd, zorgt dat voor afgescheiden, individuele processen en een ‘command and control’-cultuur.

De digitale basis creëren

Een sterke digitale basis voorziet een organisatie van de mogelijkheden om een productgerichte en digital-native bedrijfsvoering te omarmen. Zo zijn ze gewaarschuwd voor en voorbereid op mogelijke verstoringen in de toekomst. We weten namelijk nooit zeker waar en wanneer het volgende obstakel volgt, maar met een sterke digitale basis zijn retailers beter voorbereid wanneer het nodig is. Dit betekent dat zij zich moeten concentreren op drie zakelijke basisprincipes:

  • Mensen: zorg ervoor dat werknemers, partners en klanten worden geïnformeerd over de uitdagingen en kansen in dit nieuwe supply chain-tijdperk. Aan de hand van systeemdenken kunnen supply chain-leiders overzicht bewaren en vooruitplannen, in plaats van bij elke crisis eenmalige operationele beslissingen te nemen. Het opzetten van een leercultuur die terugkeert in de intelligente supply chain is een topprioriteit voor bedrijven in de volledige waardeketen.
  • Processen: in een onzekere wereld moeten supply chain-processen flexibel zijn en verstoringen op kunnen lossen. Met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) kunnen digitale supply chains een frisse blik werpen op het besluitvormingsproces. Organisaties moeten overgaan van ‘command and control’ naar het goede voorbeeld geven. Bij het ontwerpen van nieuwe bedrijfsprocessen moet de samenwerking binnen de gehele toeleveringsketen centraal staan om beter voorbereid te zijn op een eventuele crisis.
  • Platforms en tools: digitale platforms en tools (bijvoorbeeld Blue Yonder, IBM Sterling, Oracle Supply Chain, etc.) staan centraal bij het leveren van geavanceerde supply chain planning-mogelijkheden. Deze tools helpen bedrijven bij het creëren van de juiste digitale basis en bevorderen de samenwerking binnen de supply chain. Veel leveranciers in toeleveringsketens investeren in platforms die zelflerend zijn (met ML) en de mogelijkheid hebben om complexe netwerken te beheren (met AI). Zo zijn er platforms die kunnen worden geïntegreerd met databronnen van derden, waaronder social media en nieuwsfeeds. Dit biedt de mogelijkheid om reacties op social media te signalen, interpreteren en te leren van de getoonde inzichten.

Gezien de aanhoudende COVID-19-pandemie is het belangrijk om efficiëntie en veerkracht in evenwicht te brengen. Supply chains die rekening houden met verstoringen nog voordat ze toeslaan en informatie geven over real-time workaround-strategieën presteren beter dan supply chains die alleen zijn gemaakt voor operationele efficiëntie. Daardoor stellen ze organisaties in staat om te strijden tegen constante onzekerheden, zoals die in de toeleveringsketen worden veroorzaakt door het nieuwe coronavirus. Uiteindelijk kunnen ze bijdragen aan een duurzamere bedrijfsvoering waar we nog lang van profiteren.

Auteur: Premankur Roy Paladhi, Industry Solutions Group Lead bij Cognizant Retail

Gerelateerde artikelen